PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Kim Wilde ★★★★

maandag 15 april 2024Stadsschouwburg Antwerpen

Kim

Haar laatste show van haar Europese tour 2024 bracht Kim Wilde naar Antwerpen. Haar tiende concert speelde ze op een maandag. Zelden zijn dat legendarische avonden weten wij in die zestien jaar dat we naar concerten gaan. Maar de 63-jarige Britse bleek de uitzondering op de regel en bouwde een vet feestje in de Stadsschouwburg met een slimme set die naar een grandioze finale toewerkte tussen vijf na negen en twintig voor tien waarin we werkelijk al haar grootste hits opgespaard de revue hoorden passeren. De miserie van de natte, winderige, onweerachtige, onstuimige dag en bij uitbreiding de bijzonder onzekere omstandigheden op geopolitiek en economisch vlak waarin we leven hadden helemaal plaats geruimd voor de zorgeloze en vooral fun vibes van de 80’s.

Het is een goeie vijf jaar geleden dat we Kim Wilde in de Roma aan het werk zagen. Drie sterren en half gaven we toen. Deze keer zijn we guller. Dat komt omdat de zangeres bijzonder goed van stem was, hoewel er een stevig echo-effect op haar stem zat en die weggemoffeld werd achter de instrumenten, (synths/keytar, gitaren en vooral drums). Dat dat nergens voor nodig was bewees ze echter in de ballad ‘Four letter word’ en ‘Yours ‘til the end’ waar haar stem beter uit de verf kwam. De Stadsschouwburg ligt haar als venue overigens beter dan het statige De Roma, als je het ons vraagt.

Naarmate het concert vorderde viel trouwens op dat de zang dan stilaan prominenter te horen was, en ook die van Kims nichtje Scarlett die haar backing vocals verzorgde. De vrouw studeerde visual arts in Australië en verzorgde het artwork voor Kim Wildes album ‘Here Come The Aliens’. Ze is ook zangeres, schrijft eigen nummers, en werkte tevens mee aan de volgende plaat van Kim Wilde die over enkele maanden uitkomt. Nog meer verrukkelijk nieuws toverde de zangeres trouwens uit haar hoed toen ze iets voorbij de helft van het concert aan haar fans meegaf dat ze volgend jaar terug zal komen.

Een bijzonder strak concert zette Kim Wilde en haar band neer. Openen deed ze met ‘Rage of love’ dat in een beweging overging in ‘Neve trust a stranger’, ‘Water on glass’ en ‘Can’t get enough (of your love’ waarbij we tijdens dat laatste nummer een schitterende gitaarsolo optekenden. Dan al vonden we dat we naar een bijzonder straffe lichtshow aan het kijken waren, viel ons op met wat voor spelplezier de bandleden en de Britse zangeres op het podium stonden. Dat Wilde er zowel met haar nichtje Scarlett als haar broer Ricky op gitaar stond, maakte van de show een familiegebeuren. Dat zei ze ook, dat ze met vrienden en familie op het podium stond en ook dat we soms zaken als vanzelfsprekend vinden. Tijdens dit laatste concert van haar tour zette ze dan ook uitgebreid haar band in de picture.

Hoewel ze officieel met pensioen was, scoorde ze samen met Nena een wereldhit 21 jaar geleden met ‘Anywhere, anyplace, anytime’, een duet in het Engels en het Duits. Wilde was eigenlijk vergeten dat ze in 2002 de song had ingezongen met Nena, en was kennelijk verbaasd dat het een jaar later een grote hit werd. Er valt zeker iets voor te zeggen, want de song is een heruitgave van een oud Nena-nummer. Live mis je echter een Duitse op het podium. Wilde brengt het ook als solonummer, liever zouden we het als een echt duet horen waarbij zowel haar stem als die van haar nichtje voor de klank van de instrumenten zit.

Aan publieksinteractie geen gebrek, zo klapte het publiek al stevig mee op het ritme van ‘The second time’, zou Kim Wilde een vrouwelijke fan een hand geven, en een handkus als bedanking ontvangen, en zagen we haar ook later nog handen geven alsof ze ter plaatse even wou jiven met enkele fans op de eerste rijen. De security moest trouwens even ingrijpen toen een dame uit het publiek even de show wou stelen door zwoel, centraal op het podium te gaan zitten.   

Dat Kim Wilde nog steeds relevant is, bleek vorig jaar toen Ofenbach ‘Overdrive’ uitbracht dat de melodie van Cambodia leende. De Britse integreerde die cover dan ook en liet het blenden met haar hit uit de jaren ’80. Het was haar eerste toegift van de avond nadat ze al gul hits als ‘View from a bridge’, ‘Chequered love’ en de geweldige The Supremes-cover ‘You keep me hanging on’ geserveerd had terwijl de fans ‘oho’ en ‘oehoe’ zongen tijdens die laatste twee songs.

En het beste, dat spaarde Kim Wilde op voor het laatst: ‘You came’ en ‘Kids in America’. Met de rode glittercape aan en een glitterhoed op waarop in Roy Lichtenstein-stijl ‘Pop’ als onomatopee stond. ‘Ik denk dat ik goed bezig ben’ zei de vrouw eraan toevoegend dat ze maar al te goed beseft dat ze een jaartje ouder wordt en ’s ochtends ook wel eens opstaat met een kwaaltje.

En of ze goed bezig is! Onze guilty pleasure Kim Wilde zette kortom een uitstekend optreden neer in Antwerpen. De bijzonder uitgelaten sfeer op het podium en in de zaal en de straffe productie maakten er een topavond van. Tot volgend jaar!

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter